Lacoste – den velkendte krokodille
Vi kender alle sammen Lacoste: Den fine, lille, grønne krokodille, der pryder poloer og T-shirts i gadebilledet verden over, og som bare er indbegrebet af den franske stil, som vi alle sammen gerne vil have del i.
Et lille stykke historie
Selvom Lacoste nok er mest kendt for sine smukke poloer i alverdens farver, har det faktisk ikke altid været sådan. Lad os lige skrue tiden lidt tilbage … Vidste du nemlig, at firmaet kun producerede den klassiske hvide polo i næsten tyve år?
Først i 50’erne kom de forskelligfarvede poloer, som vi kender så godt, og i 60’erne og 80’erne blev produktlinjen udvidet til også at omfatte lædervarer, parfumer og sko foruden den voksende kollektion af tøj – og endte altså med det store udbud af varer med den søde krokodille, som vi kender i dag.
Lysten til at udvikle produktsortimentet betød, at Lacoste i dag sælger meget mere end "bare" poloer. Det er dog ikke ensbetydende med, at de givet kald på det klassiske, lækre franske udtryk og udseende, som har været mærkets kendetegn gennem tiderne. Produktudviklingen sker nemlig på baggrund af grundig research, så du altid vil gå rundt i lækkert fransk design.
Løfter stort ansvar – både socialt og miljømæssigt
Men hvorfor er historien bag mærket så vigtig, at vi ville fortælle dig om den? Det er den fordi Lacoste i mange år har støttet kampen mod social ulighed i samfundet og også har taget hånd om sine arbejdere (fra højest til lavest), så alle arbejder under etisk forsvarlige forhold. De har kæmpet mod såvel børnearbejde som slavearbejde under produktionen af bomuld og har på den måde løftet et stort socialt ansvar.
Deres mission stopper dog ikke her. De går også forrest i kampen for bæredygtig produktion og arbejder for, at der ikke udledes giftstoffer til naturen under produktionen af deres produkter. De gør de af én simpel årsag, nemlig at de gerne vil bevare naturen, så de kommende generationer også kan få mulighed for at opleve krokodiller, alligatorer, kaimaner og gavialer i den fri natur. Det synes vi er et smukt synspunkt at have.
Lacoste arbejder således både for social lighed og retfærdighed i alle samfundslag og i alle verdens lande samt for beskyttelse og bevarelse af vores smukke vilde natur, så den kan blive bevaret til de kommende generationer. Kort sagt: De var med på bølgen, inden det blev en bølge.
Fransk luksus – designet til at holde
Én af årsagerne til at mærket har så mange år på bagen, er deres høje standard inden for valget af materialer. Her bliver der på ingen måde gået på kompromis med kvaliteten. Alt er nøje udvalgt og er på den måde med til at sikre mærkets stærke renommé, når det kommer til fransk luksus til hverdagsbrug.
Det er selvfølgelig noget, som du i den grad kan glæde dig over, når du køber en polo, et ur eller et par sko fra Lacoste. Dit nyindkøb vil selvsagt holde længere, og du kan på den måde lynhurtigt tjene dine penge mange gange ind igen, fordi du ikke hele tiden skal investere i nyt.
Derfor er det også en kæmpe fordel, at mærket aldrig har afveget fra den velkendte stil – det betyder nemlig, at du kan købe klassikere til skabet, der bliver ved med at være behagelige at have på, og som aldrig går af mode. Ja, måske kan du give det videre til dine eventuelle børn i fremtiden eller måske vil du blive den mest tjekkede beboer på plejehjemmet, når du sidder i ægte retro-Lacoste om tres år. Hvem ved? Kvaliteten er i hvert fald til det.